Gyakori kérdések

Tapasztalatunk szerint a tervezési folyamatra érdemes megadni az időt. Ahhoz, hogy kiforrjanak egyes részletek idő kell és nem csak a tervezői oldalról. Sokszor a tervezés ideje alatt jut eszébe az Ügyfélnek sok olyan ötlet, ami a működést és a hatékonyságot befolyásolja, javítja és mindenképpen be kell építeni a tervbe. Ez így van rendjén, hiszen, ahogy helyére kerülnek az egyes még nem tisztázott részletek, úgy hoznak magukkal újabb megoldásokat más problémákra, vagy vetnek fel újabb kérdéseket. Az a véleményem, hogy inkább a tervezési folyamat alatt derüljenek ki az új igények, minthogy a kivitelezési folyamatokat befolyásolja egy esetleg túl későn felmerülő változtatási igény. A kivitelezés alatt már sokkal rizikósabb változtatni, legjobb, ha nem teszi az ember. Mindemellett törekedni kell arra, hogy a tervezési folyamatnak meglegyen a lendülete, ritmusa, ne álljon meg hetekre, mert az sokat ront a folyamat hatékonyságán.

Számokban mérve (minden esetben volumentől függően!):

  • előkészítés, szerződés 2 hét
  • koncepcionális tervezés 2-3 hét
  • látványterv 2-3 hét
  • kiviteliterv készítés 3-5 hét
  • összesen: 9-13 hét

Mondhatnánk, hogy megvan pár hét alatt, de a tapasztalat az, hogy a pár hét alatt elkészült terv sokszor átgondolatlan, kiforratlan, és nem is feltétlenül a tervezői oldalról. Sokszor az ügyfélnek van szüksége ennyi időre, hogy átgondolja a beruházásának részleteit.

Sajnos az egy tévhit, hogy kiadják a projektet a tervezőnek, az megtervezi és kész. Gondolván a tervező ért hozzá és innentől minden a tervező felellősége. Ez sajnos nem így van, mert a tervező tudata nem egyenlő az ügyfél tudatával. Belsőépítész tervezőként minden esetben bele helyezkedünk az ügyfél helyzetébe és a tapasztalataink alapján nagyon sok mindenre tudjuk a választ, de nagyon sok funkcionális igény, árnyalat, és összefüggés van, amit csak az Ügyfél lát. Amennyiben ezeket az Ügyfél nem gondolja át és nem adja át, akkor az a megvalósulandó belső tér a működését nehezíti meg és ezzel a hatékonyságot is ronthatja!

Mindenki hall olyan példákat, hogy pár hét vagy pár nap alatt átalakítottak egy irodaház szintet, vagy vizesblokkokat, vagy hotelszobákat stb. Ez mind igaz lehet, abban az esetben, ha minden egyszerűen, a standardok és a megszokott, ismert szakipari megoldások és folyamatok mentén zajlik. Amint az átalakításba bele viszünk a megszokottól eltérő részleteket onnantól lelassul a folyamat. Minél összetettebb, kifinomultabb egy belső tér annál többet kell vele foglalkozni, hogy a megfelelő minőségben valósuljon meg.

Például a Lamaréda étterem átalakítása Győrben két hónapot vett igénybe. Ez egy a méretéhez képest összetett, részletgazdag feladat volt szoros ütemezéssel. A Lamaréda ezt úgy tudta kezelni, hogy az átalakítás ideje alatt a télikertet használták. A Zöldfa étterem projektnél az épületet nagyobb mértékben érintette az átalakítás. Nem volt olyan tér, amivel az átalakítás során üzemelni tudtak volna. Ott nyári időszakra, a szabadságolások idejére időzítették az átalakítást és bezártak két hónapra. A törzsvendégek nagyon kíváncsian várták az átadást és mind visszatértek.

A Crystal (Kristály) étterem teljes kapacitással tudott működni az új épületszárny felépítése során. Semmi fennakadást nem eredményezett.

Irodák átalakítása esetében szintén az a tapasztalat, hogy az átalakításra hosszabb szabadságolást iktatnak be az ügyfelek, ha nem tudják fizikailag szakaszolni folyamatokat. Egy üzlet átalakítás pedig csakis teljes zárt kapuk mögött történhet.